Keuzewijzer elektrische fiets

Aanbod

Het aanbod van elektrische fietsen is enorm, er zijn honderden merken en modellen, en de prijzen verschillen meestal tussen 500 en 10000 euro. Volgens een enquête is service, garantie, gewicht, ondersteuning en actieradius het belangrijkste bij de keuze van een elektrische fiets. Hieronder kan je een zeer uitgebreide uitleg krijgen, indien je graag een samenvatting wil kan kan je dit onderaan lezen

Service

De service is zeer belangrijk indien je je e-bike niet zelf kan maken, indien je bij ons een e-bike koopt krijg je altijd voorrang. Hou er rekening mee dat je jaarlijks of om de 1500km een onderhoud laat uitvoeren, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Indien je geen service nodig hebt dan kan je best online gaan zoeken, hier is de prijs bijna altijd beter.

Garantie

Standaard krijg je twee jaar garantie. De wachttijd van garantiegeval heeft heel vaak te maken hoe snel je fietsenmaker ingrijpt. Bij Gunthers werken we alleen met merken die zeer snel reserve delen leveren zodat wij je fiets ook snel kunnen herstellen, indien je je fiets niet kan missen dan krijg je een reserve fiets.

Gewicht

Tegenwoordig kun je van elk model fiets een elektrische variant krijgen: stadsfiets, vakantiefiets, mountainbike, vouwfiets, bakfiets of driewieler. Door de toevoeging van elektrische ondersteuning wordt de fiets zeven tot tien kilo zwaarder. Tijdens het fietsen merk je hier nauwelijks iets van indien het gewicht goed verdeeld is. Je merkt dit wel bij het stallen en op de autodrager tillen. Om het parkeren makkelijk te maken zijn er fietsen met een parkeerhulp en er bestaan fietsendragers met een lift. Hou er rekening mee dat een elektrische fiets altijd zwaar is, indien dat niet is dan is het frame meestal zwak en onstabiel, dit is zeer gevaarlijk. Een fiets met een laag geplaatste accu is bij stilstand iets makkelijker overeind te houden en stuurt lichter.

Ondersteuning

Vloeiend of schokkerig? Op een elektrische fiets heb je twee motoren: je benen en de motor. Deze moeten goed samenwerken. Dat lukt met het ene systeem beter dan met het andere. Op alle fietsen werkt de elektrische ondersteuning pas als je zelf trapt. Bij eenvoudige elektrische fietsen registreert een bewegingssensor of de pedalen draaien. Deze fietsen leveren vervolgens een vast vermogen. Meer geavanceerde fietsen houden rekening met de rijsnelheid en het traptempo. Bij betere elektrische fietsen is er een sensor die meet hoeveel kracht je zelf op de pedalen zet. De ondersteuning wordt daarop aangepast. Dat voelt natuurlijker. De ondersteuning stopt direct als je de benen stilhoudt. Bij goedkope systemen met de bewegingssensor zit er een vertraging op wat gevaarlijk kan zijn. En als je weer begint met trappen, duurt het vervolgens een halve of meer omwentelingen voor de ondersteuning begint. Bij de betere fietsen met een krachtsensor of een geavanceerde bewegingssensor begint de ondersteuning direct.

Ook zit er verschil in de kracht waarmee de motor optrekt. Het kan zowel bij goedkope of betere fietsen rustig of vrij bruusk zijn. Hoe geleidelijker, hoe prettiger het is. De ondersteuning stopt bij alle fietsen als je rond de 25 of 45 kilometer per uur fietst. Hoe de ondersteuning wordt afgebouwd, verschilt per systeem. Bij de betere modellen gaat het geleidelijk en merk je niet dat de ondersteuning minder wordt. Systemen met een krachtsensor leveren bijna allemaal genoeg ondersteuning als je zelf ook kracht zet. Maar wat gebeurt er als je zelf weinig inspanning levert? dan is de ondersteuning ook erg gering. Het is het prettigste als je dat zelf kunt bepalen. Ook kan de ondersteuning tegenvallen als je graag in een lichte versnelling met hoog beentempo fietst. En kan de ondersteuning te bruusk inhouden als je zelf wat minder kracht zet. Of de ondersteuning in de praktijk bij je past, weet je pas na een serieuze, lange proefrit. Vergelijk altijd verschillende fietsen. Betere fietsen houden rekening met de rijsnelheid en het traptempo

Is de motor krachtig genoeg? Elektrische fietsen hebben de motor in het voorwiel, het achterwiel of in het midden. Je voelt amper of de motor in het midden zit of bij het voor of achterwiel. Toch zijn er wel verschillen in gebruik. Een middenmotor is vaak iets zuiniger omdat je zelf meer inspanning moet geven en je kan dit combineren met een naafversnelling, het nadeel bij een middenmotor is dat de ketting regelmatig bijgespannen moet worden tenzij je een ketiingspanner of riem neemt. Een direct gestuurde motor in het achterwiel wordt meestal genomen omdat deze krachtiger zijn, maar de gewichtsverdeling zit niet goed als de batterij achteraan zit. Een motor in het voorwiel kan iets sneller slippen als er weinig druk op het voorwiel zit. Bijvoorbeeld bij een gladde steile heuvel of een gladde bocht. En met een slap damesframe kan de besturing zwabberig en zwaar voelen. Test zelf de kracht van de motor! Als je licht bent en vooral op vlak land rijdt zijn alle motoren krachtig genoeg. Wie zwaarder is of heuvel op, heuvel af rijdt heeft een krachtiger motor nodig.

Er zijn twee grote spelers, Shimano en Bosch

Actieradius

Hoe ver kom ik? Hoe ver je met een volle accu komt hangt af van veel factoren. Maar de belangrijkste factor is natuurlijk de hoeveelheid energie die in de accu past. De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leegraakt. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning, dan moet de accu op vlakke wegen constant ruwweg 175 watt leveren. Hoe ver kom je dan? De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 400Wh kan een uur lang 400 watt leveren. Of twee uur 200 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 200 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 22 km/h haal je dan 44 km. Indien je zelf behoorlijk meetrapt en met geringe ondersteuning rijdt, dan levert de accu zo’n 80 watt. Met een 400Wh accu kun je dan vijf uur fietsen – zo’n 100 kilometer. Maar let op, de actieradius is ook afhankelijk van de omstandigheden. Heuvelop, harde tegenwind en vaak optrekken na verkeerslichten vreten energie. Ook het kiezen van de juiste versnelling (terugschakelen!) de rolweerstand (banden oppompen!), het gewicht en de luchtweerstand zijn van invloed. Kies een accu die past bij de afstand die je fietst. Een te grote accu betekent dat je betaalt voor accucapaciteit die je nooit gebruikt. Een accu heeft een beperkte levensduur. Ook als je hem weinig gebruikt. Houd er rekening mee dat hij zo’n vijf jaar meegaat. Vervanging kost zo’n 300 tot 1200 euro. Uitneembare accu’s hebben een slot. Het is handig als je daarvoor ook de sleutel van het ringslot kunt gebruiken. De ene accu is veel makkelijker van de fiets af te halen dan de andere, dus ook dat is een aandachtspunt.

Waar kan je nog meer op letten?

Het display: Alle elektrische fietsen hebben een display. De meest eenvoudige zeggen alleen iets over de acculading en de gekozen ondersteuning. Een luxe display geeft ook ritinformatie zoals de snelheid, ritafstand en de verwachte actieradius. Het is prettig als het display te bedienen is zonder de handen van het stuur te halen. ’s Winters is het handig om de knoppen met handschoenen aan te kunnen bedienen.

Opladen: Er zijn volop oplaadpunten voor elektrische fietsen. Het laden kost wel tijd. Een uur aan de lader betekent weer een uur met geringe ondersteuning of een halfuurtje fietsen met volle ondersteuning.

Tweedehands? De accu van een tweedehands elektrische fiets presteert vaak niet meer zo goed. Een fietsspeciaalzaak kan met een laptop de staat van de accu uitlezen. Anders moet je zeker een serieuze proefrit maken om te controleren of de accu nog goed genoeg is. De kostprijs van een nieuwe accu ligt tussen 300 en 1200 euro

Een elektrische fiets betekent vaak weer fietsen met een hogere snelheid. Begin voorzichtig. Wen aan de snelheid en oefen het op- en afstappen en het remmen.

Wat maakt Gunthers tot de e-bikespecialist? Bij Gunthers ‘de e-bikespecialist’ verkopen we geen e-bikes maar we adviseren eerder. Dat merk je direct als je onze winkel binnenloopt. Jouw wensen vormen het uitgangspunt bij de zoektocht naar een geschikte fiets en toebehoren. Tel daar de service bij op en je begrijpt waarom elke dag meer fietsliefhebbers de weg naar deze enige echte e-bikespecialist weten te vinden.

SAMENVATTING

Het belangrijkste is de keuze waar je je fiets gaat kopen, er is een groot verschil tussen vakhandelaar en groothandel

Bij Gunthers garanderen we een zeer persoonlijke en goede service

Website by Robusmedia